Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2015 року на неділю, 25 жовтня 2015 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних та міських голів
Вибори до різних органів місцевого самоврядування будуть проходити за різними виборчими системами. Так, вибори сільських і селищних голів відбуватимуться за однією системою, сільських і селищних рад – по суті за іншою, але принципово подібною, міських голів у містах з понад 90 тисяч виборців – за третьою, а міські, районні, селищні ради – за четвертою.
Новий Закон України "Про місцеві вибори" запроваджує низку нововведень, продиктованих, у тому числі, курсом на побудову європейської моделі місцевого самоврядування. Серед новацій:
- у селах і селищах з населенням до 90 тисяч вибори відбуватимуться за мажоритарною системою;
- вибори до районних рад, міських рад та обласних рад будуть проходити за пропорційною системою;
- міських голів населених пунктів з населенням більше 90 тис. обиратимуть абсолютною більшістю (50%+1 голос). Передбачена можливість проведення другого туру;
- блоки партій у виборах участі не беруть;
- якщо партія набрала 5% голосів, кількість кандидатів від неї які пройшли, визначається відповідно до кількості голосів, поданих безпосередньо за депутата в окремому окрузі;
- дата реєстрації партії для участі у виборах не має значення;
- обов'язковість присутності у списку партії не менше 30% представників однієї статі.
Крім того, Закон уперше забезпечує обрання старост-нових посадових осіб місцевого самоврядування, правовий статус яких ще не визначено.
Відповідно до вимог статті 70 Конституції України та статті 3 Закону України " Про місцеві вибори", право голосу на виборах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких судом визнано недієздатними.
Законом України "Про місцеві вибори" передбачено, що право голосу на місцевих виборах мають виборці, які належать до місцевої громади та проживають в межах відповідного виборчого округу. Належність до місцевої громади та проживання на відповідній території визначається зареєстрованим місцем проживання. На місцевих виборах не використовується механізм тимчасової зміни місця голосування, який діяв на виборах Президента України та депутатів Верховної Ради України. Внутрішньо переміщені особи зможуть взяти участь у голосуванні на місцевих виборах, якщо зареєструють місце проживання за новою адресою житла. У такому випадку вони стають повноправними членами територіальної громади, але втрачають статус внутрішньопереміщеної особи. Документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах, є: паспорт громадянина України; тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).
Однією з основних проблем організації та проведення виборів є питання щодо повноти та достовірності відомостей у списках виборців.
Списки виборців виготовляються на основі даних Державного реєстру виборців, тому кожен виборець може перевірити своє включення та правильність внесених персональних даних. Це можна зробити особисто, звернувшись з паспортом у відділ ведення Державного реєстру виборців або скористатись електронним ресурсом "Особистий кабінет виборця" на сайті ЦВК.
У разі порушення законодавчо закріпленого права особи на участь у виборчому процесі – громадяни мають змогу звернутися за захистом свого виборчого права до суду, віддлу Держреєстру виборців, виборчої дільниці.
Шаргородським районним судом Вінницької області як адміністративним судом розглядаються справи щодо уточнення списку виборців та спори стосовно діяльності дільничних виборчих комісій та членів цих комісій за місцезнаходженням цих комісій; справи щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори за їхнім місцезнаходженням.
Необхідною умовою наявності у виборця права оскаржити рішення, дії чи бездіяльності вказаних суб’єктів оскарження, є порушення цими рішеннями, діями чи бездіяльністю виборчих прав позивача особисто (крім заяв про уточнення списків виборців).
Згідно з ч. 6 – 8 ст. 172 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Суд вирішує зазначені адміністративні справи у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви (ч.11 ст.172 КАС України). .
Відповідно до статті 173 КАС України, право звернутися до Шаргородського районного суду з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен виборець м. Шаргорода та Шаргородського району, який має право голосу на відповідних виборах.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування.
Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно. Постанови суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
Згідно з чинним законодавством суди організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у встановлені строки та спосіб.
У зв’язку з цим Шаргородський районний суд повідомляє, що під час виборчого процесу в суді встановлено графік чергування суддів та працівників апарату суду у неробочий час та вихідні дні.
Постанова суду щодо внесення змін у списки виборців виконується негайно.
Крім того, Шаргородський районний суд повідомляє, що додаткову інформацію про роботу суду та розгляд виборчих справ у період виборчого процесу, зразки процесуальних документів громадяни можуть отримати на офіційній сторінці суду веб-порталу "Судова влада України".
ГОЛОВА ШАРГОРОДСЬКОГО РАЙОННОГО СУДУ Т.О. СОКОЛОВСЬКА
.