Відповідно до плану роботи Шаргородського районного суду Вінницької області на І півріччя 2012 року, мною, суддею Шаргородського районного суду Славінською Н.Л., проведено узагальнення судової практики розгляду адміністративних справ, пов’язаних із соціальними виплатами за 2011 рік.
Узагальнення судової практики з даної категорії справ актуальне та необхідне, з метою забезпечення однакового застосування законодавства України при розгляді адміністративних справ, пов’язаних із соціальними виплатами.
В ході проведення узагальнення встановлено, що 2011 році в провадженні Шаргородського районного суду перебувало 7272 адміністративні справи, що стосуються соціального захисту, соціальних послуг та перерахунків пенсій працюючим пенсіонерам, з яких 7085 адміністративних справ становлять справи, пов’язані із соціальними виплатами.
Із вказаних справ 5186 адміністративних справ стосуються спорів, пов’язаних із соціальними виплатами, передбаченими особам, що мають статус дитини війни, а 1899 справ стосуються спорів, пов’язаних із виплатами особам, що мають статус постраждалих від аварії на ЧАЕС.
Розглянуто у 2011 році із прийняттям постанови 7062 адміністративні справи, що стосуються спорів, пов’язаних із соціальними виплатами особам, які мають статус «дитини війни» та особам, постраждалим від наслідків аварії на ЧАЕС. З них, 5172 адміністративні справи, пов’язані із спорами, що стосуються соціальних виплат особам, які мають статус дитини війни, та 1890 адміністративних справ, пов’язаних із соціальними виплатами особам, постраждалим від аварії на ЧАЕС.
7062 адміністративні справи вказаної категорії розглянуто із задоволенням або частковим задоволенням позову.
В основному, справи вказаної категорії розглядалися в 2011 році в порядку скороченого провадження, за правилами, передбаченими ст.183-2 КАС України, тобто суддею одноособово, без проведення судового засідання та виклику сторін.
У випадку, коли при розгляді поданих позивачем доказів та отриманих від відповідача заперечень суд приходив до висновку про неможливість ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі, то приймав рішення про продовження провадження в таких справах за загальними правилами, встановленими КАС України. В такому порядку розглянуто 24 адміністративні справи за позовами до УПФУ у Шаргородському районі позивачів – осіб, які мають статус постраждалих від наслідків аварії на ЧАЕС, та 7 адміністративних справ за позовами осіб, які мають статус дитини війни.
Так, наприклад, 31.08.2001 року відкрито скорочене провадження у справі за адміністративним позовом гр-ки К. до Управління Пенсійного фонду України в Шаргородському районі про зобов’язання до вчинення дій. У вказаному позові гр-ка К. зазначала, що є особою, постраждалою від наслідків аварії на ЧАЕС, має право на виплати, передбачені ст.ст.39,51 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», однак відповідач порушує її права і проводить ці виплати в значно менших розмірах, ніж передбачено вказаним Законом. 6.09.2011 року відповідачем надіслано до суду заперечення на позовну заяву гр-ки К. .Розглянувши подані заперечення, суддя прийшов до висновку про неможливість ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі, оскільки відповідач в запереченні зазначив, що позивачка не отримує підвищення, передбаченого ст.39 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», як непрацюючий пенсіонер, що проживає в зоні посиленого радіоекологічного контролю, у зв’язку із чим вимоги позову в цій частині вважає безпідставними. Для перевірки даної обставини суд вважав за необхідне опитувати сторони в судовому засіданні та досліджувати пенсійну справу позивачки, у зв’язку із чим провадження у вказаній адміністративній справі, згідно ухвали від 9.09.2011 року, продовжено за загальними правилами, встановленими КАС України.
В подальшому, 5.10.2011 року у справі прийнято постанову, якою позов гр-ки К. задоволено частково, а саме: в частині зобов’язання Управління Пенсійного фонду України в Шаргородському районі Вінницької області нарахувати та виплатити позивачці додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров’ю, як особі, постраждалій від наслідків Чорнобильської катастрофи, віднесеній до категорії 4, за період з 22.01.2011 року по 22.07.2011 року включно, відповідно до ч.3 ст.51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 15 процентів мінімальної пенсії за віком, встановленої ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням проведених їй виплат за вказаний період. В решті позову відмовлено, так як в судовому засіданні при вивченні пенсійної справи позивачки встановлено, що відповідачем вказане підвищення позивачці не призначено і не виплачувалося взагалі, бо пенсію гр-ці К. , як непрацюючому пенсіонеру, призначено після 1.01.2008 року, оскільки до 13.03.2008 року остання, будучи пенсіонером, працювала в ПП «Зето». У 2008 році дію статті 39 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» було зупинено відповідно до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік» і відновлено за рішенням Конституційного суду України від 22.05.2008 року №10-рп/2008. Проте, з приводу призначення їй підвищення до пенсії, передбаченого ст. 39 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», позивачка до відповідача не зверталася. Тому, в цій частині позовних вимог гр-ці К. відмовлено.
Із закриттям провадження за проаналізований період у справах вказаної категорії розглянуто одну справу, а також відмовлено у відкриття провадження у зв’язку із смертю особи – по одній адміністративній справі.
Так, наприклад, 20.07.2011 року гр-н Б. звернувся до суду з адміністративним позовом до УПФУ у Шаргородському районі про зобов’язання вчинити дії по перерахунку пенсії та нарахувати додаткову пенсію за збитки особі, віднесеній до категорії постраждалих від аварії на ЧАЕС. Автоматизований розподіл вказаного адміністративного позову проведено 10.08.2011 року, у зв’язку із відпустками суддів Шаргородського районного суду. 11.08.2011 року, до відкриття провадження у справі, виконкомом Д-ської сільської ради надано до суду свідоцтво про смерть позивача, яка сталася 8.08.2011 року в с.Д Шаргородського району Вінницької області. 12.08.2011 року, відповідно до п.3 ч.1 ст.109 КАС України, суддя відмовив у відкритті провадження у адміністративній справі, так як настала смерть фізичної особи, яка звернулася із позовною заявою, а спірні правовідносини не допускають правонаступництва. Вказані правовідносини не допускають правонаступництва, оскільки лише позивач є особою, постраждалою від аварії на ЧАЕС, і всі виплати, передбачені ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», можуть бути призначені і виплачені тільки позивачу.
Із залишенням позову без розгляду з різних підстав за проаналізований період розглянуто 22 адміністративні справи за позовами даної категорії, з них: 9 позовів осіб, що мають статус постраждалих від наслідків аварії на ЧАЕС, та 13 позовів осіб, які мають статус дитини війни.
В ході узагальнення встановлено, що при ухваленні судових рішень у справах вказаної категорії суддями враховано, що ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2011 рік» від 14.06.2011 року розділ «Прикінцеві положення» доповнено п.4, за яким встановлено, що норми і положення статей 39,50,51,52,54 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та ст.6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» застосовуються в порядку та в розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного Фонду України на 2011 рік. На виконання вказаного Закону Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 6.07.2011 року за №745 «Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету», яка набрала чинності 23.07.2011 року і діяла включно до 31.12.2011 року. Вказаною постановою КМУ врегульовано, зокрема, виплати особам, які мають статус дитини війни та статус особи, постраждалої від аварії на ЧАЕС. Тому, при вирішенні справ вказаної категорії судді керувалися вказаними вище нормами, починаючи з 23.07.2011 року.
В судових рішеннях у справах вказаної категорії зобов’язано відповідача при розрахунку допомоги позивачам, які мають статус дитини війни та статус особи, постраждалої від наслідків аварії на ЧАЕС, виходити з положення ч.1 ст.28 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», якою визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, оскільки чинним законодавством не передбачено іншого мінімального розміру пенсії за віком. При цьому, судді виходили із того, що положення частини 1 даної статті не є перешкодою для застосування визначеної в ній величини мінімального розміру пенсії за віком до обрахування інших пенсій чи доплат, пов’язаних із мінімальною пенсією за віком. До того ж, на час виникнення спірних правовідносин між позивачами та відповідачем – УПФУ у Шаргородському районі, чинним законодавством не встановлено іншого, крім передбаченого частиною 1 ст.28 цього Закону, розміру мінімальної пенсії за віком, і, згідно з цією нормою мінімальна пенсія за віком дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для осіб, що втратили працездатність.
Суддя Шаргородського районного
суду Вінницької області Н.Л. Славінська